French Impressionist Painter, 1841-1919
French painter, printmaker and sculptor. He was one of the founders and leading exponents of IMPRESSIONISM from the late 1860s, producing some of the movement's most famous images of carefree leisure. He broke with his Impressionist colleagues to exhibit at the Salon from 1878, and from c. 1884 he adopted a more linear style indebted to the Old Masters.
His critical reputation has suffered from the many minor works he produced during his later years. Related Paintings of Pierre-Auguste Renoir :. | Portrait of Jean-Frederic Bazille | Bather with a Griffon Dog Lise on the Bank of the Seine | Frau mit Mandoline | madame henriot | The Umbrella | Related Artists:
Petrie, GeorgeIrish, 1790-1866
ulrica paschUlrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet.
Carel Fabritus1622-1654
Dutch
Carel Fabritus Locations
Painter. His oeuvre consists of a scant dozen paintings, since research has rigorously discounted many previously attributed works. These few paintings, however, document the painter unique development within his brief 12-year career. He is often mentioned as being the link between Rembrandt and the Delft school, particularly Pieter de Hooch and Jan Vermeer, whose depiction of light owes much to Fabritius late works in which his use of cool silvery colours to define forms in space marks a radical departure from Rembrandt use of chiaroscuro.